1 toaleta publiczna na 4200 osób – brzmi strasznie. To nie sytuacja sanitarna na jakimś wyjątkowo zatłoczonym festiwalu muzycznym, a codzienne realia Warszawiaków. Mowa tu jedynie o mieszkańcach stolicy, a doliczyć należałoby przecież również turystów. Sytuacja
w całym kraju prezentuje się niestety jeszcze gorzej. Efekt? W Polsce przypada 1 toaleta publiczna na 12 000 mieszkańców. Jak poprawić tę sytuację?
Konkurs Koło już od 22 lat zachęca młodych architektów do projektowania w polskich miastach mikro obiektów z funkcją toalety publicznej. Tegoroczna edycja postawiła przed uczestnikami wyjątkowe zadanie. Partnerem konkursu są bowiem Łazienki Królewskie, które co roku odwiedzają ponad 3 miliony turystów z całego świata. Nietypowe miejsce wymusiło nietypowe podejście do projektowania – połączenie tradycji i poszanowania wartości zabytków z nowoczesnością i kreatywnością młodych architektów. Kluczowe jest też zastosowanie rozwiązań, które umożliwią dostęp do budynku wszystkim grupom odbiorców, w tym również odbiorcom o szczególnych potrzebach – osobom z niepełnosprawnością czy osobom starszym.
22 Konkurs Koło i Łazienki Królewskie
Oceniając prace zwracamy uwagę u projektujących na połączenie ich unikalnej wizji ze zrozumieniem kontekstu. Łazienki Królewskie to wyjątkowe miejsce, w którym, ze względu na jego charakter i wartość historyczną, nie liczy się jedynie oryginalność i poprawność rozwiązań a wyczucie genius loci. Historia powinna stać się inspiracją do kreatywnego dialogu z otoczeniem przy użyciu współczesnych środków wyrazu architektonicznego – komentuje Marta Sękulska-Wrońska, Prezes Oddziału Warszawskiego SARP, członek kapituły sędziowskiej 22. Konkursu KOŁO
Wpłyń na przestrzeń miejską
Firma Geberit, organizator konkursu, co roku nawiązuje współpracę z innym polskim miastem czy instytucją, i przypomina o tak ważnym temacie, jak toalety publiczne w przestrzeniach miejskich. Najlepsza ze zgłoszonych prac, otrzymuje Grand Prix w wysokości 20 000 zł i ma szanse na realizację przez partnera konkursu. Stało się tak choćby w przypadku projektu Pawilonu Plażowego w Warszawie, który od lat jest jedną z ulubionych nadwiślańskich przestrzeni letnich, pełniąc jednocześnie bardzo ważną funkcję jednej z niewielu toalet publicznych po tej stronie Wisły. Konkurs jest więc nie tylko wielką szansą dla młodych architektów. Poprzez internetowe głosowanie daje mieszkańcom realną możliwość wpłynięcia na otaczającą ich tkankę miejską.
Wybierając najlepsze projekty zawsze staramy się, by były one dla mieszkańców czymś więcej – placem zabaw dla dzieci, punktem informacyjnym, stojakiem na rowery, przestrzenią kreatywną lub po prostu miejscem, przy którym przyjemnie spędza się czas. Nie możemy jednak zapominać o znaczeniu ich podstawowej funkcji – toalety publicznej. Dzisiejsze czasy uświadamiają nam z ogromną siłą, jak ważna jest dla nas higiena i przede wszystkim dostęp do niej w przestrzeni miejskiej, o który w dalszym ciągu nie jest łatwo. Chcemy współtworzyć miejsca, które zostaną z ludźmi na dłużej, pełniąc szereg istotnych funkcji. Stawiamy przy tym wszystkim na dobre wzornictwo i funkcjonalną architekturę. Nad jakością prac czuwają wybitni specjaliści. W jury naszego konkursu od lat zasiada prof. Ewa Kuryłowicz. Jurorem jest również Robert Konieczny – zaznacza Przemysław Powalacz, Prezes Geberit Polska, do którego należy marka KOŁO.
Wszystkie prace zgłoszone w ramach 22. Konkursu KOŁO znajdują się na stronie www.konkurskolo.pl/projekty. Każdy może oddać głos na najlepszy projekt codziennie, do 11 czerwca. Oprócz konkursu głównego, w którym projekty są oceniane przez jury, przyznana zostanie również nagroda internautów.