REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Marcin Jędrzak: Polski design dzięki projektantom i producentom zyskuje na sile

  • Autor: Anna Raducha-Romanowicz
  • 07 maj 2015 08:34
Marcin Jędrzak: Polski design dzięki projektantom i producentom zyskuje na sile
Marcin Jędrzak podczas Forum Branży Łazienkowej 2015. Fot. Paweł Ławreszuk

Jak projektować, wdrażać do produkcji i wprowadzać na rynek nowe produkty tak by osiągnęły na nim sukces? Jaki jest udział projektanta w tym procesie? Marcin Jędrzak – projektant, uczestnik dyskusji na tegorocznym Forum Branży Łazienkowej pomaga nam znaleźć odpowiedzi na te pytania.

- Czy projektując produkty użytkowe myśli Pan o tym, że kształtuje gust klientów? Czy ma Pan obawy jak rynek przyjmie produkt?

Marcin Jędrzak, projektant, Jędrzak Design: Kształtowanie gustów klientów jest wpisane w zawód projektanta. Jeśli nie my mamy to robić, to kto?

- Co Pana zdaniem gwarantuje rynkowy sukces produktu?

Dobry design połączony z dobrym marketingiem, uzupełniony o dobre wykonanie produktu. Te trzy elementy muszą się komunikować między sobą i wpływać na siebie nawzajem.

- Jaki wpływ na projekt ma sondowanie rynku przeprowadzanie przez producentów i jego wyniki?

Bardzo duży. Dobrze przeprowadzone badania i ich późniejsza analiza znacząco wpływają na wzorniczy efekt końcowy. Projektant również ze swojej strony winien sondować rynek. Dlatego tak często jeżdżę na targi branży łazienkowej, ale nie tylko. Rynek to system naczyń połączonych. Jedna branża ma wpływ na to co dzieje się w innej i odwrotnie.

- A trendy – jak silną inspirację tworzy np. włoski design?

Kiedy pracuję nad projektem nie myślę o trendach i modach. Mają one charakter krótkotrwały i szybko przemijają. Projekt powinien posiadać cechy ponadczasowe. Ma dobrze sprzedawać się dziś, za 10 lat i później. Pojęcia „włoski”, „skandynawski”, czy „niemiecki” design istnieją dzięki ich wypromowaniu. Polski design również istnieje i nabiera dzięki projektantom i producentom coraz większej siły.

Inspirację czerpię z otaczającego mnie świata. Wnikliwej obserwacji zjawisk, rytmów i istniejących form w przyrodzie. Ale również inspiruje mnie w moich projektach i działaniach moja życiowa partnerka.

- Co lub kto jest Państwa głównym źródłem wiedzy o łazienkowych trendach – materiałach, rozwiązaniach funkcjonalnych, designie?

Targi, sympozja, Internet i przede wszystkim rozmowy z ludźmi z branży łazienkowej. Zawsze dzieje się dużo nowego, tylko nie zawsze można do tych informacji dotrzeć.

- Jaka jest specyfika projektowania do łazienki, co jest w tym projektowaniu najważniejsze?

Tak jak w każdym temacie projektowym miejsce w którym ma zaistnieć produkt gra kluczową rolę. Szczególnie w łazience bardzo istotna jest ergonomia i funkcjonalność.

- Jak idea i wizja projektanta (może on nie znać specyfiki technicznej materiału i jego ograniczeń) jest realizowana w praktyce, jakie mogą wynikać na tej linii problemy?

Projektant musi przynajmniej w minimalnym stopniu znać technologię i możliwości produkcyjne producenta. Niemożliwe jest zaprojektowanie produktu bez pełnej i aktywnej współpracy projektanta z działem rozwojów.

Reżim technologiczny narzuca szereg ograniczeń, które mają realny wpływ na wizję projektanta. Wielkim szczęściem dla projektanta jest spotkać na swojej zawodowej drodze wybitnych technologów, którzy chcą się dzielić swoją wiedzą praktyczną.

Pan Andrzej Rusek z Sanitec Koło (ceramika), Sławomir Kazimierczuk z Marmorinu (solid surface), Maciej Podraza i Martin Peňák z Ferro (armatura), to technolodzy dzięki którym niemożliwe stawało się wykonalne. Bez ich zaangażowania, doświadczenia i wiedzy można było konsekwentne przeprowadzić wizję projektową i wdrożyć ją do masowej produkcji.

- Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Anna Raducha-Romanowicz.




Rekomendowane dla Ciebie