Justyna Krawczyk-Sokołowska, Strategy Director & Owner w J2 Communication Designers podkreśla, że aby w pełni móc wykorzystać potencjał zaangażowania społecznego biznesu w budowaniu pozytywnego wizerunku danej firmy, ważna jest spójność wizerunkowa, która powinna podkreślać unikalne wartości marki.
Współpracując z firmami z branży sanitarnej, często analizujemy obszary zaangażowania społecznego, aby wykorzystać ich potencjał dla działań wizerunkowych marki. Zaangażowanie społeczne stało się udziałem sporej części firm. Nie zawsze wynika jednak ono z przemyślanej strategii, ale często z odpowiedzi na zapotrzebowanie instytucji, bądź osób prywatnych zgłaszających się z prośbą o pomoc. Szereg rozproszonych działań i gestów dobroczynności, związanych ze wspieraniem lokalnych inicjatyw, trudno jednak przekuć na wsparcie wizerunkowe marki.
Zaangażowanie społeczne biznesu jest dla nas istotnym obszarem, który uwzględniamy w tworzonych przez nas strategiach. Aby jednak móc wykorzystać jego potencjał, ważna jest spójność wizerunkowa, która powinna podkreślać unikalne wartości marki. Ważną wskazówką może być tu archetyp, według którego budujemy tożsamość brandu.
Dla przykładu – budując markę o archetypie Wojownika powinniśmy skupić się na obszarach związanych ze sponsoringiem sportu. Dla archetypu Mędrca idealnym kierunkiem będzie wsparcie działań z obszaru edukacji czy nauki. Z archetypem Błazna będzie natomiast korelować wsparcie dla inicjatyw o charakterze rozrywkowym czy kulturowym. W branży łazienkowej zauważamy powiązanie aktywności w obszarze marketingu społecznie zaangażowanego z produktem – odniesienie do skojarzeń z wodą wykorzystuje marka Roca czy Steinberg, sponsorując team żeglarski. Istotnym kierunkiem jest także wspieranie inicjatyw związanych z designem. Takie działania od wielu lat realizuje Ceramika Paradyż jako mecenas Łódź Design Festival czy Ceramika Tubądzin, organizator konkursu Tubądzin Design Awards.
Jeśli zaangażowanie społeczne ma służyć marce, warto również pomyśleć o wyborze problemu społecznego lub inicjatywy, z którą będzie identyfikowała się grupa docelowa. W sposób oczywisty pozwoli nam to promować markę, np. dzięki możliwości zaistnienia w formie brandingu powierzchni reklamowej podczas wydarzenia.
CSR coraz częściej wykorzystywany jest również w budowaniu marki w komunikacji B2B. Budując wizerunek rzetelnego partnera biznesowego, firmy często decydują się na podkreślanie społecznego zaangażowania. Przykładem są katalogi dobrych praktyk, które przedstawiają obszary zarówno związane ze wspieraniem inicjatyw społecznych, jak i kwestie poszanowania środowiska w funkcjonowaniu firmy czy w procesie produkcyjnym. Dobrze zaplanowany marketing społecznie zaangażowany może stanowić istotne wsparcie w zakresie podkreślania tożsamości marki, dotarcia do grupy docelowej czy budowania wiarygodności firmy.
Czytaj także: Działania marketingowe "na piątkę". Tak to się "robi" w branży łazienkowej!