W jaki sposób zaawansowane przetwarzanie obrazu może zmienić branżę wnętrzarską i doświadczenia zakupowe klientów? Jakie szanse, a może i zagrożenia stwarza sztuczna inteligencja? O potencjale nowoczesnych technologii na FBŁiK opowiadał Rafał Kosidło, Chief Experience Officer, Architekt rozwiązań Augmented Reality, Actum Lab.
W ramach cyklu prezentacji eksperckich pod wspólnym tytułem Zakupy pełne wrażeń swoją prelekcję wygłosił Rafał Kosidło, specjalista w dziedzinie zaawansowanego przetwarzania obrazu (CV). W swojej interaktywnej prezentacji ekspert nie tylko opowiadał o możliwościach, jakie stwarzają nowe technologie, zarówno architektom, jak i sprzedawcom, ale także pokazywał uczestnikom spotkania wizualizacje i filmy, obrazujące działanie poszczególnych rozwiązań.
Przyszłość projektowania wnętrz
Wspólnym mianownikiem dla całej prezentacji była Sztuczna Inteligencja, czyli zdolność komputerów do wykonywania typowo ludzkich czynności. Jak dowodziła prelekcja, często znacznie szybciej i efektywniej niż zrobiłby to sam człowiek.
– Przed rokiem dwutysięcznym kiedy komputery w Polsce nie były jeszcze tak bardzo spopularyzowane, projektanci tworzyli po prostu rysunki i szkice. Zajmowało to – różnie – od kilku godzin, do dni a nawet tygodni. I zawsze miało to płaską formę. Później przyszła obecna era – era programów 3D typu CAD do projektowania wnętrz. Dzięki nim możemy z każdej perspektywy obejrzeć mieszkanie, wyrenderować obraz i dostarczyć klientowi dobrej jakości wizualizację – mówił Rafał Kosidło. – Co będzie kolejne? Do czego to wszystko zmierza? Wiele osób już teraz wspomina, że kolejnym krokiem będzie sztuczna inteligencja. Ale co ta sztuczna inteligencja potrafić? – pytał tytułem wstępu do swojego wystąpienia ekspert.
W dalszej części prelekcji pokazał bowiem przykładowe rozwiązania, jakie potrafi zaoferować AI.
Wśród nich znalazła się chociażby technologia wykorzystująca tzw. deep learning (głębokie uczenie), która pozwala na wygenerowanie w zaledwie kilka sekund realistycznego obrazu na podstawie bardzo ogólnego szkicu lub schematu. Rafał Kosidło zademonstrował przykład tzw. prototypowania zdjęcia kota w oparciu o nakreślony zarys ciała zwierzęcia oraz zdjęcia fasady budynku, które powstało na podstawie kilku kolorowych kwadratów i prostokątów. Innym rodzajem prototypowania zademonstrowanym przez Rafała Kosidło było generowanie obrazu w oparciu o opis słowny. I tutaj również prelegent zaskoczył widownię prezentując zdjęcie nieistniejącego w naturze ptaka, które powstało w oparciu o proste zdanie „Ten ptak jest czerwony i ma brązowy, gruby dziób”.
– Wyobraźmy sobie, że klient może napisać, jaką chce łazienkę – np. w stylu vintage z dużą wanną – a my na podstawie tej technologii możemy mu błyskawicznie wygenerować pomysł na taką łazienkę w formie wizualizacji – zachęcał Rafał Kosidło.
Dostępne technologie
Prezentowana przez eksperta technologia generowania obrazu na podstawie szkicu i tekstu to wciąż narzędzia będące obiektem prac naukowych, ale prelegent zaprezentował również istniejące rozwiązania, już teraz wykorzystywane na rynku lub też takie które niebawem zostaną wdrożone.
– Powstają już rozwiązania, które na podstawie zdjęcia fizycznie istniejącej łazienki mogą dokonać klasyfikacji i rozpoznać łazienkę na podstawie obecności wanny i toalety. Do dyspozycji mamy już rozwiązanie, które prototypuje i w przeciągu kilku sekund może pokazać różne propozycje okładzin, z uwzględnieniem perspektywy istniejącej podłogi – opowiadał ekspert.
– Takiemu architektowi wnętrz, pracującemu na programach CADowych stworzenie wizualizacji łazienki z różnymi propozycjami podłóg może zająć kilka dni pracy. Tutaj nie dość, że mamy to zrobione szybko, pomysłów od razu mamy setki – przekonywał ekspert.
Podczas swojego wystąpienia Rafał Kosidło pokazał również przykłady zastosowania technologii Augmented Reality (AR)...
Więcej o zaawansowanym przetwarzaniu obrazu oraz jak on może zmienić branżę wnętrzarską i doświadczenia zakupowe klientów, przeczytasz w najnowszym numerze magazynu Łazienka